#include <HookeJeevesOptimal.h>
Diagram dziedziczenia dla HookeJeevesOptimal
Metoda wyznacza kierunek za pomocą kroków próbnych wzdłuż osi, a następnie wykonuje krok roboczy w tym kierunku. W odróżnieniu od pierwotnej wersji metody, w tym wariancie długości kroków próbnych i roboczego są wyznaczane przez metodę optymalizacji w kierunku. Oznacza to, że każdy krok jest udany, dlatego nigdy nie ma potrzeby cofania się do punktu bazowego.
Warunek stopu jest oparty na porównaniu dwóch ostatnich kroków, zastosowana może być jedna z klas pochodnych StandardStopCondition.
Informacje wejściowe:
- minimalizowana funkcja zmiennych,
- dowolnie wybrany punkt startowy,
warunek stopu - do wyboru:
Oznaczenia:
- indeks aktualnego kierunku,
- numer aktualnej iteracji,
- aktualna baza kierunków,
- aktualny punkt próbny,
- najlepszy punkt w k-tym etapie,
- punkt bazowy dla kroków próbnych w k-tym etapie,
- kierunek kroku roboczego.
Procedura.
Krok wstępny:
Podstawiamy:
Krok 1:
Przy pomocy metody optymalizacji w kierunku wyznaczamy optymalną długość kroku i wykonujemy krok próbny wzdłuż i-tej osi:
Zapamiętujemy punkt próbny jako najlepszy:
a następnie przechodzimy do kroku 2.
Krok 2:
Sprawdzamy, czy wykonano kroki próbne we wszystkich kierunkach:
Jeśli , podstawiamy i ponownie przechodzimy do kroku 1.
Jeśli , przechodzimy do kroku 3.
Krok 3:
Zapamiętujemy aktualny punkt jako punkt bazowy dla następnego etapu:
Wyznaczamy kierunek kroku roboczego:
i wykonujemy krok roboczy o optymalnej długości w tym kierunku:
Przechodzimy do kroku 4.
Krok 4:
Sprawdzamy warunek stopu:
Jeśli jest on spełniony, kończymy działanie. Wynikiem jest .
W przeciwnym wypadku podstawiamy , i przechodzimy do kroku 1.